77 persoonlijkheden brengen hulde aan Karl Lagerfeld door het witte shirt
Het Karl Lagerfeld-huis heeft onlangs de lancering aangekondigd van zijn tribute-project aan Karl: het project van het witte shirt. Carine Roitfeld, goede vriendin van Karl, zal dit wereldwijde project leiden. Zoals Karl ooit zei: "Als je me vraagt wat ik het liefst in de mode zou verzinnen, zou ik het witte shirt zeggen. Voor mij is het witte shirt de basis van alles. Al de rest komt erachter aan."
Al deze shirts worden tentoongesteld tijdens een tentoonstelling in het Karl Lagerfeld House tijdens Paris Fashion Week in september 2019. "Na de dood van Karl wilden zoveel mensen hun bewondering voor Karl delen en hun emoties uiten", zei Pier Paolo Righi, CEO van het prêt-à-porter merk. "De deelnemers aan dit eerbetoon zijn allemaal mensen die Karl kende, met wie hij zich verbonden voelde. Een persoonlijke boodschap doorgeven middels de creatie van een individuele versie van het iconische shirt van Karl, is voor elke deelnemer een unieke manier om zijn of haar relatie met Karl te onderstrepen. Het eerbetoon is des te belangrijker omdat we met dit initiatief de liefdadigheidsinstelling 'Save the Life' kunnen ondersteunen, die hem altijd zeer dierbaar is geweest. "
"Als ik denk aan de meest iconische ontwerpen van Karl uit zijn carrière, denk ik altijd aan zijn witte shirts," zei Carine Roitfeld, Style Consultant bij Karl Lagerfeld House. "Dit eerbetoon stelt ons in staat zijn nalatenschap te eren terwijl hij zijn niet-aflatende liefde voor mode en vrijgevigheid incorporeert. Ik kan me geen betere manier voorstellen om zijn passie voor creativiteit te vieren." Mevrouw Roitfeld had een innige relatie met Karl, zowel professioneel als persoonlijk. Ze hebben tijdens hun carrière dan ook samen aan veel projecten meegewerkt.
Zeven van de uiteindelijke creaties worden 77 keer gerepliceerd en verkocht voor € 777 voor een goed doel. Het nummer zeven werd gekozen omdat het het geluksgetal van Karl was, en het vertegenwoordigde vele elementen van zijn leven: zijn favoriete wijk in Parijs (het 7e arrondissement) en de naam van zijn boekhandel en uitgeverij (7L ). Alle opbrengsten van de verkoop van de shirts zullen worden gedoneerd aan de Franse vereniging 'Save the Life die medisch onderzoek verricht aan de Parijse universiteit Descartes, die Karl gedurende vele jaren ondersteunt.