Dit waren de allergrootste modetrends van 2019
Lyst is een online platform dat gebruikt wordt door 104 miljoen mensen. Elk jaar maakt Lyst een overzicht of trendrapport van de hoogtepunten uit de mode van dat jaar. Dit doen ze op basis van een data-analyse van de verkoop van meer dan 6 miljoen producten, aangeboden op meer dan 120.000 online winkels. In hun analyse wordt ook rekening gehouden met hoe vaak iets vermeld wordt op sociale media. Je zou dus kunnen zeggen dat het rapport van Lyst redelijk representatief is. Wat stond er nog meer in hun trendrapport van 2019? Wij maakten een overzichtje voor jullie.
Most wanted
Bewegingen binnen de mode
Duurzaamheid. Een term waar we het afgelopen jaar niet omheen konden is duurzaamheid. Zoekopdrachten rond duurzaamheid namen in 2019 toe met 75%, met een gemiddelde van 27.000 zoekopdrachten rond duurzame mode elke maand. Duurzame denim en sneakers waren het meest gewild.
Inclusiviteit. De modewereld werd dit jaar meermaals op de vingers getikt naar aanleiding van haar gebrek aan diversiteit. De termen ‘genderless’ en ‘gender neutral’ werden 52% meer opgezocht in een context rond mode.
Terug van weggeweest
De stijlen van 2019
Extra romance. Denk: parelmoeren haaraccessoires, handtasjes gemaakt van kralen, babydoll-jurkjes,... Kortom: over-the-top fashion. Ook spelen met proporties was een wereldwijde trend. Minuscule handtasjes vierden hoogtij deze zomer, terwijl ook oversized pofmouwen trending waren.
Streetwear everywhere. Dress codes en grenzen rond mode, sportkledij en luxe vervagen. De streetwear-beweging bleef groeien en vormde dit jaar weer de bakermat voor heel wat trends.
Cult Girl Summer. Dromerige prairiejurken waren een must-have voor de zomer. Zoekopdrachten naar dit kledingstuk bereikten hun hoogtepunt in juli.
Survivalist. Jup, deze stijl is still here. Stuks als cargobroeken en legervestjes bleven enorm populair. De vraag naar belt bags steeg de laatste 6 maanden met 33%. De verkoop van boots steeg in september met 73%.
90’s Resurgence. Denk cropped tops, hakken met een vierkante tip en slipjurken. De Baguette Bag van Fendi werd 164% keer meer opgezocht dan vorig jaar.
Shapewear Revolution. De vraag naar biker shorts steeg met 137% ten aanzien van vorig jaar. De vraag naar maillots en bodysuits zag een groei van 83%. Kim Kardashian West liet deze heropleving niet zomaar voorbijgaan en lanceerde haar controversiële shapewear line Skims.
Psychedelic. Tie-dye, neon, psychedelische motieven en ravekleuren waren wederom ultrapopulair deze zomer.
Statement tailoring. Kleurrijke kostuums hadden duidelijk een ‘momentje’. Al in maart groeiden de zoekopdrachten naar korte pakjes met 19%, later zagen we een groei van 55% voor zoekopdrachten naar oversized blazers.
Invloedrijkste personen op gebied van mode
Producten die viraal gingen
Merken die doorbraken
- Bottega Veneta
- Pyer Moss
- Jacquemus
- Paco Robanne
- Molly Goddard
- Richard Quinn
- Saks Potts
- Telfar
De meest gewilde sneaker
De populairste sneaker van het jaar is... niet de Triple S van Balenciaga maar de Alexander McQueen Oversized Sneaker. Deze werd elke 2 minuten opgezocht op Lyst.