Juwelen & Horloges

Family matters: 3 Belgische moeder-dochterduo's die samen een florerend juwelenmerk runnen

We stellen je voor aan de moeder-dochter duo's die hun passies en carrière hebben samengesmolten om een gedeelde droom na te jagen: het creëeren van waardevolle juwelen in teken van hun eigen merk.

citrus fruit food fruit plant produce grapefruit orange

De band tussen een moeder en dochter kan heel hecht zijn. Moeders kunnen gidsen zijn voor hun dochters terwijl dochters een verlengstuk van henzelf en de nieuwe generatie zijn. En wanneer moeder-dochterduo's een passie voor ondernemen en creëren delen, kan dit blijkbaar een geweldig recept voor succes zijn.

Samenwerken als moeder en dochter kan de traditionele relatie veranderen en dynamieken creëeren die er eerder misschien niet waren. En hoewel dit op zich uitdagingen met zich meebrengt, wegen de voordelen verrassend genoeg vaak zwaarder dan de obstakels waarmee ze te maken krijgen.

Een bewijs van deze voordelen zijn de krachtige moeder-dochter duo's van Bergman Jewels en Macc Jewel uit Antwerpen en (it’s in the name) Mère & Fille uit Brussel. De drie hardwerkende teams zijn niet alleen succesvol in hun juwelenmerk, maar weten ook hoe ze het beste uit de ander naar boven kunnen halen. Aan L’OFFICIEL vertellen ze over de successen in de bedrijven, hoe hun relatie als moeder en dochter vaak in hun voordeel werkt en welke prachtige resultaten in de vormen van Belgische juwelen dat oplevert.

Bergman Jewels

De Antwerpse juwelenontwerpster Isabelle Bergman (55) vormt sinds een jaar met haar dochter Florence Strijbosch (25). In 2023 begon Florence haar mama bij te staan en sinds 2024 is ze officieel haar rechterhand. Ze werkt niet alleen mee aan de creatieve marketing van Bergman Jewels, maar ontwerpt samen met Isabelle gedurfde, tijdloze en zeer waardevolle juwelen metedelstenen, hoogwaardige diamanten en verwerkt in 18-karaats gouden zettingen.

coat jacket interior design long sleeve finger person adult female woman blouse

Isabelle Bergman: “Aangezien ik van jongs af aan vaak in contact kwam met bevriende diamantairs en kunstenaars, heb ik altijd mijn eigen juwelen ontworpen. Ook omdat ik in de winkel nooit iets inspirerend vond. Eind 2016 heb ik op vraag van een goede vriendin die een hype boutiek in Antwerpen opende, mijn eerste collectie ontworpen. Zo is mijn hobby een beetje uit de hand gelopen en op dat moment werd mijn passie mijn beroep.” De fascinatie voor juwelen kreeg dochter Florence van haar moeder mee. “Toen ik afstudeerde aan de KULeuven Handelswettenschappen met een master International Business, kon ik alle kanten op”, aldus Florence. “Echter door mijn mama al jaren te volgen en haar hier en daar bij te staan, werd het al snel duidelijk wat ik wilde doen. Het was een logische stap om samen Bergman Jewels uit te breiden.”

Florence zal het merk op dezelfde manier gaan leiden zoals Isabelle doet. “Daar mijn dochter mijn rechterhand is verwacht ik van haar hetzelfde als van mezelf. Dit gaat van ontwerpen, het uitzoeken van stenen, alles mee opvolgen van A tot Z in het atelier, tot de marketing en de sales.” De juwelen waar we over spreken worden volgens Isabelle ook weleens ‘sexy hedendaags eclectisch’ genoemd. “Mijn ringen worden dan ook vaak cocktail rings genoemd, een verwijzing naar de statement ringen uit The Roaring 20’s." De juwelen kunnen heel uiteenlopend zijn maar telkens met hetzelfde DNA, waardoor ze heel herkenbaar zijn.

1 / 5

We kunnen het a-typisch noemen dat dit moeder-dochter-duo samen ontwerpt. Toch is ook dit een logische stap voor hen, omdat ze hebben gemerkt dat ze dezelfde smaak in juwelen hebben. En daar komt de natuurlijke familieband ook bij naar voren: “Het is extra leuk om samen te ontwerpen omdat we complementaire ideeën hebben en elkaar direct begrijpen. Zo kunnen we tijdens het ontwerpen elkaar heel mooi aanvullen en versterken”, aldus Isabelle. Op een doorsnee dag zijn ze natuurlijk niet alleen bezig met ontwerpen, maar gaan ze ook naar de diamantbuurt om specifieke stenen uit te zoeken, in het atelier alles op te volgen en nieuwe bestellingen weg te brengen op te halen. “En we houden ons dagelijks ook bezig met het persoonlijk reageren op onze  klanten via socials, ze ontvangen en natuurlijk content creëren", vult Florence aan.

accessories earring jewelry flower plant rose
body part finger hand person nail accessories diamond gemstone jewelry

De laatste tijd krijgt Bergman Jewels meer en meer vraag vanuit het buitenland. "En nu we met twee zijn en het niet enkel meer een uitgelopen hobby voor mij is, maar ook de toekomst van mijn dochter, nemen onze dromen andere proporties aan”, vertelt Isabelle, waarop Florence reageert: “Bij grote dromen horen natuurlijk ook grote stappen. Wij kijken alvast uit naar de toekomst!

Macc Jewel

Danielle Sioen (57) en Alix Parein (25) gaan anders aan de slag. Moeder Danielle is de drijvende kracht achter het merk Macc Jewel en brengt collecties uit sinds 2006, terwijl Alix een jaar geleden haar eigen collecties binnen het merk ontwerpt. Zo hopen ze een jongere generatie mee aan te spreken. Daarnaast biedt Alix een frisse kijk op alles wat digitaal is, zoals TikTok, Instagram en webdesign.

Het begon allemaal met vier handgetekende stukken die onmiddellijk de aandacht trokken en verkocht werden”, blikt Danielle terug. “Dit moment markeerde voor mij de beslissing om de stap te zetten van het werken voor het familiebedrijf naar het creëren van mijn eigen onderneming in de creatieve wereld.” Terwijl Danielle aan het bedrijf werkte, volgde haar dochter Alix eerst nog haar eigen pad. Ze deed een masteropleiding aan een mode-academie en ontwikkelde daar voor een project een flexibele ring voor mensen die lijden aan artrose in hun vingers, waardoor ze normaal gesproken geen juwelen kunnen dragen. "Dit is wanneer de interesse in de juwelenwereld meer en meer begon te groeien”, vertelt Alix. “Nadat het project werd afgerond, stapte ik in het familiebedrijf. Ik nam de rol van digital lead op me en begon samen te werken met Macc Jewel aan het creëren van mijn eigen collecties.”

coat blazer jacket formal wear suit long sleeve person portrait adult woman

"Ons merk gelooft in het creëren van tijdloze en elegante juwelen die meegaan met hedendaagse trends. Onze inspiratie komt voort uit onze liefde voor de natuur, dieren en reizen, en deze passie weerspiegelt zich vaak in onze ontwerpen”, vertelt Danielle. “We delen beide een liefde voor elegante en fijne tijdloze ontwerpen, maar we brengen elk onze eigen stijl en esthetiek in het merk. Alix haar missie is om de perceptie van fijne juwelen voor de jongere generatie opnieuw vorm te geven door moderne, tijdloze stukken te creëren die vaak wat “edgier” zijn en met meer kleur. Mijn collecties bevatten stukken die variëren van een kikker-ring tot een schildpadden-oorbelletje met gekleurde stenen of diamanten. Elk dier in onze collectie heeft een speciale betekenis; de kikker staat symbool voor transformatie en vernieuwing, de schildpad staat voor ontdekking en avontuur, en al deze symbolen kunnen worden verbonden met onze evolutie binnen ons merk. We streven we ernaar om fijne juwelen toegankelijk en relevant te maken voor de modebewuste mensen van vandaag.”

1 / 6

Mère & Fille

Ghislaine Holvoet en haar dochter Laurence Marie Van Cauwenberghe begonnen samen het juwelenmerk Mère & Fille. Ook dit was niet helemaal gepland: toen Ghislaine in 2010 terugkeerde van een reis naar India, ontdekte ze dat de kostbare saffier die ze gekocht had, een valse, synthetische bleek te zijn. Ze was furieus en besliste zich in te schrijven voor een cursus gemmologie bij de Koninklijke Belgische Gemmologische Vereniging en ging naar de Hoge Raad van Diamant in Antwerpen. Tegelijkertijd maakte dochter Laurence Marie schetsen van juwelen in de kantlijn van haar economieboek. Van het één kwam het ander en zo werd Mère & Fille geboren.

"Onze eerste prioriteit is klanttevredenheid”, vertelt Ghislaine na haar eigen vervelende ervaring in het verleden. “We zijn voortdurend op zoek naar een oplossing, een alternatief om het juweel te maken zoals de klant die wenst. Soms zijn er beperkingen qua budget, gewicht of grootte. Maar we zullen altijd een andere steen of een variatie op het ontwerp voorstellen om onze missie te kunnen volbrengen."

person smile dress formal wear long sleeve evening dress blouse adult female woman

"Ik evalueer vaker oude juwelen”, aldus Ghislaine, “waar Laurence Marie verantwoordelijk is voor het ontwerp en de creatie van nieuwe juwelen. Omdat er een generatieverschil is, kunnen onze juwelen traditioneel van ontwerp worden genoemd, maar met een eigentijdse toets.” Laurence Marie vertelt over hun ontwerpproces: “We zijn volledig complementair. We overleggen samen en bespreken elke edelsteen, ontwerp en elke creatie.”

1 / 6

We hebben veel plannen voor Mère & Fille, vooral onze aanwezigheid te versterken als juwelier gespecialiseerd in maatwerk en de transformatie van antieke juwelen. We hebben het grote voordeel dat we 'live' tekenen, in het bijzijn van de klant, en dat we hen kunnen integreren in het ontwerpproces. We hopen op deze weg verder te gaan.” Het feit dat er twee generaties zijn, maken ze sterk en uniek volgens henzelf. ”Mijn generatie is vooral geïnteresseerd in het transformeren van hun antieke juwelen, die al een hele tijd in de juwelendoos liggen”, aldus moeder Ghislaine. Laurence Marie: “Terwijl mijn generatie ons vaak verzoekt om verlovingsringen, trouwringen en pushpresents te creëeren. We hebben allebei onze eigen gevoeligheden en voorkeuren. Mama kan goed luisteren en neemt de tijd om naar de klant te luisteren, terwijl ik artistieker ben en die verhalen vertaal in juweelontwerpen. We vullen elkaar dus perfect aan."

Recommended posts for you