Juwelen & Horloges

Caroline Gaspard van juwelenmerk Akillis liet de gendernormen allang achter haar

Steeds meer merken stoppen met de verdeling tussen mannen- en vrouwencollecties om de stap naar genderless collecties te zetten. Zo ook de juwelenwereld. Één van de pioniers op dat vlak? Caroline Gaspard, wie in 2007 op 25-jarige leeftijd Akillis oprichtte: een moedig genderless juwelenmerk.

body part finger hand person face photography portrait adult female woman

Een visionaire ontwerpster

Het merk Akillis heeft sinds 2007 een sterke internationale bekendheid opgebouwd en wordt vooral erkend voor zijn innovatieve ontwerpen. Het Franse merk heeft boetieks in belangrijke steden over de hele wereld, waaronder Parijs, Londen, Genève en Dubai. Ook heeft Caroline Gaspard voor haar merk samengewerkt met verschillende celebs, waardoor de kans nog groter is dat het al een tijdje op je wishlist staat.

Het idee om Akillis op te richten kreeg Caroline toen ze tijdens een onderzoek voor haar studie in Parijs ontdekte waar de mensen naar op zoek waren: juwelen voor iedereen. De gendernorm achterwege laten was voor haar dus vanzelfsprekend.

L'OFFICIEL ging met haar in gesprek over haar passie voor juwelen, haar collecties en - gezien haar juiste voorspelling meer dan 15 jaar geleden - haar voorspelling voor de juwelensector in de toekomst.

adult female person woman furniture

Kun je ons vertellen over je achtergrond en hoe je bent begonnen met het ontwerpen van juwelen?

Tijdens een onderzoek op 25-jarige leeftijd die ik deed in teken van mijn afstuderen aan business school, kwam ik erachter dat de markt een nieuw merk verlangde voor mannen én vrouwen. Ik wilde een ander design dan anderen: geen klassieke motiefjes, bloempjes en sterretjes. Ik besliste om een unisex merk op te starten met de uitstekende Franse savoir-faire. Genderless collecties waren toentertijd nog niet zo populair. Sterker nog, ik was de eerste die een genderless juwelenmerk opzette.

Wanneer realiseerde je dat je juwelen wilde gaan maken?

Mijn moeder heeft me haar liefde voor juwelen en edelstenen doorgegeven. Na m’n studie realiseerde ik me dat dat hét moment was om te beginnen. Wanneer je jong bent, heb je hier genoeg tijd en veel energie voor. Een merk opbouwen is een lang proces waarbij je veel problemen onderweg zal tegenkomen. Je moet dus veel energie hebben om alles te doorstaan.

Was je moeder ook een juweelontwerpster?

Nee, ze was in feite een logopedist. Ze zat dus zeker niet in de business, maar was wel heel gepassioneerd over edelstenen en de bijzondere krachten ervan.

Hoe ga je tewerk met je juwelen nu?

Ik begin met het maken van schetsen zodra ik een goed idee krijg. Daarbij probeer ik te gaan voor iets unieks; ik ben ervan overtuigd dat je niet voor gemiddelde ideeën moet gaan, maar enkel voor het allerbeste. Ik begin vanuit een heel groot item, daarna minimaliseer ik het naar een aantal kleine juwelen. Daarbij behoud ik dus het DNA van het idee, maar wordt het getransformeerd naar een toegankelijker en kleiner item. Deze juwelen worden gemaakt van edele materialen zoals goud in zijn drie varianten. Wij werken ook met titanium, een zeer licht materiaal dat ik als een van de eersten commercieel gebruikte. Ik verkoos titanium boven zilver vanwege de onveranderlijke eigenschappen, omdat het een van de meest resistente metalen ter wereld is. Dit maakt het complex om mee te werken, maar ik hou wel van een uitdaging.

Kun je ons vertellen over een juweel dat een speciale betekenis voor jou heeft?

Elk onderdeel van mijn collectie is heel belangrijk voor me. Ze zijn allemaal een klein stukje van wie ik ben. Wil ik ‘the good girl’ zijn, dan draag ik m’n juwelen met puzzelstukjes. Zoals je ziet, ben ik vandaag bijvoorbeeld the good girl (lacht). De Bang Bang & Fatal Attraction-collecties hebben een andere betekenis voor mij: ze vertegenwoordigen mijn competitieve kant. Dit scherpe ontwerp laat me denken aan de doelen die ik mezelf dagelijks stel, om nooit op te geven. Deze twee collecties staan voor kracht en vastberadenheid, en ik draag ze graag om me onoverwinnelijk te voelen. Het is zowel sexy als sensueel. Ik kies dus de juwelen op m'n gemoedstoestand. Ben ik in de mood om bad, good of plain te zijn? Of wil je je crush 'capturen'? Dan is er een Capture Me collectie. Wil je geraakt worden door liefde? Dan is er de nieuwe electrifying Love Tag-collectie

Bliksemschichten voor een Love Tag-collectie?

Inderdaad, omdat liefde in mijn ogen om chemie en instinct draait. Wanneer ik iemand voor het eerst ontmoet, voel ik direct of er een match is. Eén blik, en ik vertrouw mezelf, ik weet meteen of ik deze persoon leuk ga vinden of niet.. Zoals liefde op het eerste gezicht, waarbij je moet vertrouwen op je intuïtie.

body part finger hand person

Nu ben je in België om aanwezig te zijn bij de lancering van de samenwerking met Prosper Brussels. Kun je vertellen hoe deze samenwerking tot stand is gekomen?

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik heel blij ben met de samenwerking. Het is een goede match! We zijn ook heel blij dat we aanwezig zijn bij Pools in Roeselare, en bij Tensen in Antwerpen. België is een land waar ik me heel dicht bij voel.

Welk gevoel hoop je dat wordt opgeroepen bij de mensen zodra ze de collectie zien?

Ik wil vooral emotie opwekken, of ze er nu van houden of het haten. De afwezigheid van reactie is het grijze gebied van de creatie. Maar natuurlijk hoop ik dat mensen verliefd kunnen worden op een stuk!

Kom je vaker in België? Inspireert het je soms?

Mijn ouders wonen heel dicht bij de Belgische grens, dus ik ben er eigenlijk heel vaak. Ik heb ook veel vrienden hier. Ik ga er super graag eten, de gastronomie is hier goed. En de mensen zijn zo vriendelijk! Ik ben trouwens ook een beetje Belgisch, mijn overgrootmoeder was van België (lacht).

Hoe zie je de rol van juwelen in de toekomst evolueren?

Ik denk dat juwelen een deel van ons gaan worden. We hebben tegenwoordig meer piercings in ons lichaam en we dragen kleinere juwelen die we allemaal combineren. Er zullen niet meer zo veel grote items te zien zijn in het alledaagse leven, eerder subtiele juwelen. Zelfs high jewelry merken gaan tegenwoordig voor kleinere items. Ook denk ik dat mannen meer juwelen gaan dragen. Dat zie je nu al aan de jongere generatie. Niet alleen in Europa, maar nog meer in de Verenigde Staten en de Noordelijke landen.

Recommended posts for you