60 jaar briljant vakmanschap: juwelenmerk Ole Lynggaard blijft hun talent bewijzen
Het 60-jarige jubileum vormt een mijlpaal die de erfenis van vakmanschap en creativiteit van het Deense juwelenmerk Ole Lynggaard viert. Het markeert ook de start van een jaar vol prachtige gebeurtenissen en vieringen.
Ole Lynggaard viert zijn 60-jarig bestaan. De festiviteiten worden gekenmerkt door een onverwachte en ongeëvenaarde viering van kunst en mode. Zo is er de introductie van de nieuwe Funky Stars en Evil Eye collecties, zijn er vele elegante vieringen binnen het domein Hellerupvej nabij Kopenhagen, zal er een tentoonstelling komen rond hun familieverhaal en als hoogtepunt van dit buitengewone jubileumjaar hebben Charlotte Lynggaard en haar getalenteerde dochter Sofia Lynggaard Normann een collectie couturejurken gecreëerd. Elk van deze jurken is doordrenkt met de magie van creativiteit en vakmanschap, een ware ode aan de erfenis van Ole Lynggaard.
Het universum van Ole Lynggaard
Voor wie een kleine opheldering nodig heeft: in 1963 richtte Ole Lynggaard het bedrijf op, nadat hij terugkeerde naar Denemarken van een wereldreis met honderden handgemaakte schetsen en bruisende ideeën. Sindsdien heeft het juwelenhuis een verscheidenheid aan tijdloze ontwerpen tot leven gebracht. Het hart van het merk wordt gevormd door deze gepassioneerde familie die toegewijd is aan creativiteit, vakmanschap en het ontwerpen van fijne juwelen. Ole's dochter, Charlotte Lynggaard, is ontwerpster en creatief directeur van het merk, terwijl zijn zoon, Søren Lynggaard, de rol van CEO op zich heeft genomen. Samen zetten zij de Deense ontwerptradities voort, samen met de derde generatie Lynggaard.
Elk juweel is ontworpen door Ole en Charlotte, geïnspireerd door de natuur en met de hand vervaardigd door meester-goudsmeden in hun eigen Deense atelier. De meest gegeerde collecties zijn onder andere de Shooting Stars Collection, de Lotus Collection, de BoHo Collection, de Elephant Collection en de Snakes Collection. Deze vormen stuk voor stuk een eerbetoon aan de schoonheid van de natuur.
Couture jurken
Om deze speciale gelegenheid te vieren, hebben Charlotte en haar dochter Sofia een boeket couturejurken ontworpen die samen met de prachtige juwelen van het merk tentoongesteld zullen worden. Deze jurken zijn vervaardigd van natuurlijke stoffen van de fijnste kwaliteit, met de hand genaaid door meester-kleermakers. Ze zijn versierd met handgemaakte kunstwerken en -prints die zijn vervaardigd met behulp van natuurlijke textiel druktechnieken. Elke jurk zal een eigen verhaal vertellen van inspiratie, toewijding en urenlange perfectionering. “Ik verzamel al lange tijd verschillende soorten stof, kant en ander textiel. Mijn grootmoeder kon goed overweg met de naaimachine en heeft mij veel verschillende spullen gegeven. Ik heb dus altijd al een passie gehad voor kleding. Sterker nog, voordat ik besliste om juwelen te maken, wilde ik modeontwerpster worden. Nog steeds ontwerp ik wel jurken: als er speciale gelegenheden op de planning staan, bedenk ik hoe ik eruit wil zien die avond en ga ik met het design naar de kledingmaker om het te laten maken."
L'OFFICIEL: Ambacht zit overduidelijk bij jullie in de familie. Is het alleen je grootmoeder die je inspireerde met couture of nog iemand anders?
CHARLOTTE LYNGGAARD: Mijn moeder ook. Toen ik nog een klein meisje was droeg ze al geweldige kleding. We hadden altijd magazines thuis liggen zoals L’OFFICIEL en Vogue waar ik dan doorheen bladerde. Ik ben opgevoed met het idee dat het beter is om minder, maar kwalitatieve dingen te hebben. Zoals de speciale jurken van mijn grootmoeder en moeder. Massaproductie maakt me daarom nu heel verdrietig. Ik wil vechten voor het behoud van ambacht en jongeren laten zien dat het heel bijzonder is. We moeten ons realiseren dat wanneer je iets koopt, of dat nu meubels, kleding of juwelen zijn, er veel moeite en aandacht achter zit. Nu nemen we dat vaak voor lief. We kopen het, gooien het weg en kopen iets opnieuw. Het is goed stil te staan bij de weg van een product. Dat kan zelfs bij eten zijn. We eten een avocado, maar we realiseren ons niet de hele reis die het heeft gemaakt om tot ons te geraken.
L'O: Vroeger wilde je dus modeontwerpster worden. Wanneer realiseerde je dat je toch met juwelen wilde werken?
CL: Dat was in een periode toen ik veel modeshows in Parijs bijwoonde. Ik realiseerde me: als ik het bedrijf in ga, heb ik de meeste ruimte om m’n vleugels uit te spreiden en de dingen te doen waar ik van hou. Ik was ongeveer 23 jaar, en ik herinner me nog levendig dat het zó moeilijk was om een eerste collectie te maken. Het was ineens veel serieuzer! Nu heb ik gelukkig zo veel ideeën dat het nooit verzadigd geraakt.
L'O: Zie je dat nu ook bij je dochter en haar eerste collectie?
CL: Ja, daar moet ik veel aan denken nu ze bezig is aan haar eerste collectie. Nu is het haar beurt.
L'O: Treedt zij in je voetsporen?
CL: Hoewel ze goed is in creatief bezig zijn, ze nu al een aantal jaar meewerkt en volgend jaar met haar eerste collectie komt, weet je maar nooit. Ze is jong, misschien krijgt ze ineens het idee om iets totaal anders te doen. Toch zijn we vrijwel hetzelfde soort persoon. Dat kan soms ook een beetje een probleem zijn, voor haar als jong meisje wil ze zich vanzelfsprekend ook ontplooien. Dat neemt niet weg dat het heel zalig is dat we zo goed overeenkomen.
L'O: Hoe is het leven in Denemarken?
CL: Ik hou ervan dat we omringd zijn door natuur, zee, licht en vrijheid. Onze families zijn heel belangrijk. We zoeken een gezonde work-life balance. Ik wil de beste moeder zijn door diners te hosten voor mijn familie en hun vrienden, maar ik wil ook een goede designer en baas zijn voor mijn personeel. Veel mensen proberen deze balans te vinden in Denemarken. En er is ook veel creativiteit. Er zijn veel fantastische ideeën ontstaan hier waarbij we zijn gekend voor discrete ambacht. Mijn vader zei altijd: Denemarken is een geweldig land, maar het is ook goed om veel te reizen om terug te komen en dit te realiseren. Zoals hij ook heeft gedaan.
L'O: Je houdt van bloemschikken, koken, schilderen, couture maken en natuurlijk juwelen maken… Bestaan er eigenlijk nog ambachten die je niet graag uitoefent?
CL: (lacht). Ik denk het niet. Mijn grootste probleem is tijd. Ik zou zo graag meer tijd willen hebben om vaker te schilderen, couture te maken en juwelen te ontwerpen… Maar er zitten nu eenmaal een beperkt aantal uren in de dag. Ik hou ervan om dingen te doen met m’n handen. Ik vind het zo fascinerend dat je je fantasie los kunt laten gaan op een stuk textiel om dingen te creëren en die daadwerkelijk te dragen.
L'O: Welke fantasieën heb je als je in het atelier de jurk staat te maken?
CL: Ik denk vaak aan ‘de vrouw’ in het algemeen. Ik heb gelukkig veel inspiratie omdat ik omringd ben door veel prachtige vrouwen van verschillende leeftijden. Soms denk ik ook aan vrouwen uit een ander decennium. En ik denk natuurlijk aan het eindplaatje: hoe de jurk op de dag van het jubileum in juni gedragen wordt door het juiste model samen met de juwelen. Tegelijk ben ook een beetje bang. Ik heb grote dromen, maar beperkte tijd. Sommige jurken zullen denk ik niet op tijd af zijn. Uiteindelijk moet ik onthouden: het blijft een onophoudelijk proces. Sommige jurken zullen misschien ook wel hun primeur krijgen in het museum in november en andere zullen misschien voor het eerst gebruikt worden voor een fotocampagne.
L'O: Het eindresultaat van sommige jurken is binnenstebuiten gehaald. Hoe kwam je op dit idee?
CL: Dat was eigenlijk per ongeluk! We maakten de jurken eerst met een canvasstof, een soort oefenstof, en vonden het eigenlijk te mooi om het niet te gebruiken. Soms gebeuren dingen per toeval.
L'O: De juwelen dragen allemaal een soort ‘geheime boodschap’ zoals de initialen van wie het juweel heeft ontworpen. Is dat met de jurk ook zo?
CL: De jurken die we momenteel maken niet, maar veel jurken voor speciale gelegenheden die ik thuis heb wel. Er is er bijvoorbeeld eentje waar ik een antiek, ivoren kruis in heb genaaid. Andere jurken hebben misschien weer iets van mijn grootmoeder, zoals een stukje kant. Zo dragen ze een extra verhaal mee.
L'O: Het 60-jarig jubileum staat in teken van festiviteiten, nieuwe collecties, een tentoonstelling en couture. Is er nog iets wat we kunnen verwachten?
CL: We werken aan een groot familieboek met alle juwelen en ons verhaal maar ik weet niet of het tijdig af gaat zijn. We werken er al even aan, maar blijven maar nieuwe dingen vinden. Deze week kroop ik tussen het stof op de zolder van mijn vader en vond opnieuw fantastische dingen. Zoals deze tekeningen van Parijs, boeken van zijn tijd in New York City en zijn oude paspoorten waarmee hij heeft gereisd. Het is zo leuk dat hij al deze dingen heeft bewaard. Hij heeft zelfs al z’n visums bewaard om in het buitenland te werken. Het is haast overweldigend steeds opnieuw herinneringen te vinden. Sørens dochter, Emeli, zei gisteren nog: “Ik kijk er zo naar uit om de tentoonstelling te zien en nieuwe dingen over onze familie te ontdekken.”
L'O: Nu zitten jullie op 60 jaar. Hoe zie je de toekomst van Ole Lynggaard voor je?
CL: We zullen doorgaan als een familiebedrijf en doorgaan met wat we aan het doen zijn. En ik hoop dat we in deze vreemde, fantastische wereld de mooie vormen van ambacht kunnen doorzetten en het doorgeven aan de volgende, veelbelovende generatie.