Talent om in de gaten te houden: Stefan Kartchev met zijn kledingmerk Kartchev
Ze zijn jong, steengoed en gebrand op succes. Deze artiesten vernieuwen, verkennen en verleggen de grenzen van de hedendaagse creativiteit en stellen hun blikveld voor ons open.
Mode in talloze dimensies
De 33-jarige Bulgaarse designer studeerde in 2018 af als modeontwerper aan de Academie van Antwerpen en is tot september in residentie bij het MAD. Stefan experimenteert graag met beelden en materialen, groeide op in Parijs en Genève en woont sinds drie jaar in Brussel. Hij produceert zijn mannen- en genderless collecties in Bulgarije, waar hij zijn productienetwerk heeft ontwikkeld. Hij werkt met performers en gebruikt innovatieve technische stoffen waarop hij zijn samengestelde werelden drukt. Eerder nam Stefan deel aan het Mutani-project, een avant-gardistisch concept gelanceerd door een Belgisch digitaal ontwerpbureau dat samenwerkt met ontwikkelaars om virtuele kledingstukken te ontwerpen voor het metaverse. Daarbij onderzocht hij hoe creatie zonder materialiteit eruit zou kunnen zien. "In 3D kunnen we de bewegingen van materialen virtueel nabootsen met veranderingen in de zwaartekracht.” Stefan doet onderzoek naar abstractie en biedt een hybride benadering die verder gaat dan het kader van een merk. "Ik sta overal voor open." Zijn kledinglijn en werk met prints zijn gebaseerd op interdisciplinaire artistieke collabs met onder andere een kantwerkster, twee Bulgaarse hoedenmakers (moeder en zoon) en een textielrestauratrice die gespecialiseerd is in oude traditionele kostuums.
Stefan heeft al gewerkt voor Walter Van Beirendonck, Rombaut en Y/Project, en voert daarnaast freelance opdrachten uit als grafisch ontwerper. Hij combineert verschillende technieken, plaatst prints over elkaar heen en comprimeert ze, combineert materialen en motieven en is er niet op uit om referenties op te stapelen. "Ik scan, print, teken, corrigeer, scan opnieuw, boetseer het beeld en tegelijkertijd zoek ik naar snitten en volumes om een fictieve verhaallijn te verkrijgen dat je in het echte leven niet zou zien." Zijn collectie bevat active sportswearelementen, die hij verkoopt onder zijn merk 'Kartchev'. Hoewel je naar Japan moet reizen om zijn stukken in de winkel te kopen, kun je ze binnenkort ook vinden in zijn webwinkel*. "Me volledig toeleggen op onderzoek, zowel op professioneel als op menselijk vlak, is mijn tegengif geweest tegen de modegekte. Ik zie in dat verschillende activiteiten naast elkaar kunnen bestaan en geloof in de kracht van samenwerkingen tussen verschillende beroepen.” En zo schetst hij een nieuw beeld van design.
*kartchev.studio