Louis Vuitton's menswear defilé herfst-winter 2021: 3 highlights om te onthouden
Tijdens een virtuele Paris Fashion Week presenteerde Virgil Abloh, artistiek directeur voor de heren ready-to-wear bij Louis Vuitton, zijn collectie voor de herst-winter 2021. De scenografie en storytelling staan in het teken van Virgil Abloh's herinterpretatie van archetypes met als centrale vraag: "Wat wil je worden als je groot bent?". De vooroordelen gecreëerd rond archetypes als de kunstenaar, de architect en de verkoper zijn een inspiratiebron die de ontwerper de kans gaven om de mannelijke garderobe opnieuw uit te vinden.
De collectie die hij "Ebonics/ Snake Oil/ The Black Box/Mirror collection" noemt, debuteerde gisteren in Parijs als een dramatiserende, multidisciplinaire en artistieke performance. Modernistische achtergronden van marmer in de Tennis Club de Paris en een desolate, besneeuwde heuvel in Zwitserland vormen het decor van de kortfilm getiteld Peculiar Contrast, Perfect Light. Hier zijn onze 3 hoogtepunten om te onthouden, alsof je er zelf bij was.
De ''Upcycling Ideology'' krijgt een vervolg
Upcycling creëert het kader voor de Louis Vuitton Herfst-Winter 2021 Men's collectie. De Upcycling Ideology probeert onze gedachten te de-programmeren uit de beelden van veroudering die leiden tot overbelasting, overproductie en afval. Voor de nieuwe verhaallijn van Artistic Director Virgil Abloh, is de collectie opgebouwd uit kledingstukken die samen een look maken in plaats van het vertekpunt van één look, samengesteld uit verschillende kledingstukken. De collectie onderzoekt de betekenis van een nieuw normaal.
Virgil Abloh liet zich inspireren door "Stranger in the Village", een literair werk van James Baldwin uit 1953
Het filmnoir-achtige stuk van de kortfilm is geïnspireerd op de essay Stranger in the Village van James Baldwin, waarin hij schrijft over zijn ervaring in een Zwitsers dorp en zijn leven in Amerika als zwarte man. Het 14 minuten durende performatieve stuk volgt Saul Williams terwijl hij zich door een abstracte, marmeren stad beweegt, behoedzaam schuifelend door een menigte archetypes die "de kunstenaar, de verkoper, de architect, [en] de zwerver" vertegenwoordigen. Abloh's presentatie bekritiseert sterk archaïsche sociale normen en onderzoekt "de veronderstellingen die we maken over mensen op basis van de manier waarop ze zich kleden: hun culturele achtergrond, geslacht en seksualiteit." Het kunstzinnige drama van de film laat het publiek vragen stellen over de wereld waarin we leven, maar introduceert ook een nieuwe stijl voor het merk Louis Vuitton.
Het Huis werkte samen met Amerikaanse kunstenaar Lawrence Weiner
De conceptuele kunstenaar Lawrence Weiner construeert een reeks aforismen-als-patronen die met deze premissen verbonden zijn: “YOU CAN TELL A BOOK BY ITS COVER”, “THE SAME PLACE AT THE SAME TIME”, “( SOMEWHERE SOMEHOW )”. De show speelt in op thema's van illusie, het repliceren van het vertrouwde door de bedrieglijke lenzen van trompe l'oeil en filtrage, en het opnieuw toe-eigenen van het normale door extreme verhevenheid.
Concreet is de boodschap achter deze collectie één van humanitaire aard. Virgil Abloh pleit voor gelijke kansen, vrijheid en het waarmaken van je dromen. Het streefdoel van deze collectie is om de vooroordelen van de baan te ruimen. Wij hopen nog meer vernieuwende collecties te zien zoals bij Louis Vuitton de komende weken. Hieronder zie je enkele looks van het herfst-winter 2021-defilé.