De gorpcore trend lijkt nog wel even door te zetten
Gorpcore is een afkorting van granola, oats, raisins en peanuts; oftewel snacks die hikers bij zich hebben. En die outdoor esthetiek lijken veel trendy modemensen zich nog steeds te kunenn vinden. Snappen we, want als er zo'n functionele trend overheerst, laten we die het liefst niet graag los.
Gorpcore is op korte tijd een grote modetrend geworden. Outdoor liefhebbers én jonge urbans lijken aangetrokken te zijn tot de functionele, outdoor-geïnspireerde mode, zoals soft shell-jassen, fleece en sneakers. Een soort outdoor stijl dus. Een outfit bestaat uit meerdere lagen en technische kledingstukken zoals GORE-TEX®, vaak in zwart of neutrale van kleuren, zoals cargobroekken vol zakken, waterdichte jassen en bergschoenen. Merken zoals Arc'teryx, Goldwin, Salomon, ROA Hiking, The North Face, Stone Island, C.P. Company en Patagonia spelen hierbij in de kijker. Wandel- en hardloopsneakers zoals Hoka, ROA en Nike ACG, de 'All Condition Gear'-lijn en de Swoosh zijn ook zeer populair. Handig die gorpcore trend, want het biedt dus ook bescherming tegen extreme weeromstandigheden.
Ook modehuizen gaan mee in de trend en zijn verschillende outdoor-samenwerkingen aangegaan. Denk aan The North Face en Gucci in 2021, een van de grootste samenwerkingen tussen het luxe en outdoor. Nadien volgde een golf van sneaker-samenwerkingen, waaronder die van On en Loewe, Hoka en Moncler, Vibram en Balenciaga, Salomon en Margiela. Jil Sander en Arc'teryx werkten samen aan een collectie berguitrusting met activewear, terwijl Adidas en Moncler een capsulecollectie van pufferjassen en trainingsjassen creëerden. Deze samenwerkingen hebben de gorpcore gepopulariseerd, dankzij beroemdheden (van Ghali tot Tion Wayne maar ook supermodellen Bella Hadid en Kendall Jenner) die haute couture combineren met outdoor kleding en wandelschoenen voor hun go-to-look.
Gorpcore op en naast de catwalks: