Tijd om weg te dromen bij de fashion geïnspireerde schilderijen van Wendy Buiter
Wendy Buiter: “Schilderen is altijd al een belangrijke factor in mijn leven geweest, maar ik heb hier niet direct voor gekozen als mijn volledige job. Hiervoor had ik een heel andere carrière: ik ben stewardess geweest, ik was visagiste en ik had een eigen beauty agency. Toch voelde schilderen altijd als mijn purpose. Ik gooide mezelf in het diepe en verkocht nu zeven jaar geleden m’n bedrijf om me volledig te focussen op schilderen. Dat was wel een hele challenge; ik ben alleen met twee kinderen, hoe breng je dan direct geld in het laatje?"
"Ik heb er lang over gedaan om m’n eigen stijl te vinden. Ik ging naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam om een oriëntatiejaar te doen een later naar New York. Ik wist dat m’n hart bij esthetische en fashion gerelateerde kunst lag en stak daar al m’n tijd en energie in. Het gezicht heb ik tijdens mijn job als visagiste veel bestudeerd en dat komt perfect samen met mijn schilderstijl: ik vergroot de kenmerken van het gezicht uit wat we vanuit psychologisch perspectief vaak aantrekkelijk vinden. Ken je the golden beauty ratio? Ik gebruik de afstanden in het gezicht wat we als ‘mooi’ kunnen beschouwen: de neus, lippen en kin staan daarbij bijvoorbeeld dicht bij elkaar. Beautyshots en compositie vind ik het allerleukste; eigenlijk heeft het iets weg van de visuals uit de cosmetica branche waar ik eerder in werkte. Neem bijvoorbeeld het affiche van Chanel N°5, ik kan me daar volledig in verliezen."
"Vaak krijg ik te horen dat mensen m’n werk herkennen: “Dat is een echte Wendy Buiter!”. Ik denk dat dat komt door het grote contrast: licht tegen donker en harde contouren terwijl de ogen juist weer heel fijn uitgewerkt zijn. Ik heb ook werken met de ogen dicht, maar mensen willen zien ze toch liever met de ogen open. Er zit een sparkle in, maar tegelijk ook weer iets sexy’s.
"Fashion komt ook terug in mijn schilderijen in de vorm van modehuizen. Ik heb werken met elementen van Chanel, Gucci, Dolce en Gabanna, Yves Saint Laurent, Dior, Louis Vuitton… Dat is zeker niet ondoordacht: Ik kijk voor mijn creaties echt naar wat op de catwalk te zien is en ga er goed voor zitten wanneer er een nieuwe presentatie is. Bij de Louis Vuitton inspired jewelry Lucky 4-leaf Clover heb ik gekozen voor een oorbel uit de lente-zomer show van een paar jaar geleden. Die heb ik uitvergroot en met verschillende lagen gewerkt. De oorbel links heb ik met mijn eigen fantasie gemaakt; het is een klavertje vier, net als die terugkomen in de tooi op haar hoofd. Ja, als je me vraagt of ik nog toekomstplannen heb, dan is het zeker om ook nog meer met modehuizen te gaan doen."