Art & Culture

Wat als psycho-analyse zich in mode uitte: 'Agglomerati' van Francesco Casarotto

Stylist Francesco Casarotto beeldt met het "Agglomerati"-project de demonen uit die in onze psyche huishouden. Een kunstzinnige kruisbestuiving tussen psycho-analyse en mode, en bovenal angstaanjagend fascinerend.
hound canine pet animal mammal dog person human clothing afghan hound

Ongetwijfeld hebben de maanden die we thuis doorbrachten tijdens de lockdown ons dieper doen nadenken en reflecteren dan we deden vóór Covid. En zo zijn er ook die nog een stap verder zijn gegaan en hun psyches zodanig hebben geanalyseerd dat hun voordien sluimerende gedachten, dromen en angsten levend werden. We hebben het over Francesco Casarotto, stylist en mode-consultant van heren- en dameskleding bij internationale merken en tijdschriften. Vanuit een diepgaande introspectieve analyse op zoek naar de demonen die huishouden in onze geest, besloot Francesco om deze personages tot leven te brengen. Het project "Agglomerati" is ontstaan uit de creatie van de maskers, een daaropvolgend styling project en het creëren van de kleding. De naam verwijst naar het creatieve proces, een uiting van angst, onbehagen, verlangen, twijfel en ijdelheid.

Alle stukken zijn uniek, volledig met de hand gemaakt door Francesco. De maskers zijn belichamingen van denkbeeldige karakters, die een tot in detail bestudeerde belichaming nodig hadden. “Ik wilde werken met kleding van andere merken, maar tijdens het onderzoek kon ik me niet verzadigen, omdat in mijn gedachten elk personage op een bepaalde manier was gekleed, dus besloot ik om vanaf het begin de kleding zelf te maken, volgens mijn eigen visie. "

Het project is een fascineren bewijs van het vermogen van de geest tot zelfanalyse, die, vermengd met een vleugje creativiteit, in staat is om echte kunstwerken te produceren die ons helpen om vooral onszelf te begrijpen. Met "Agglomerati" gaf Francesco geen leven aan een simpele collectie, maar liet ons zien dat zelfs de donkerste emoties, indien verwerkt en geaccepteerd, een trend kunnen worden, tot op het punt dat ze gedragen kunnen worden.

1 / 9
ng

Francesco Casarotto is een freelance stylist gevestigd in Milaan, zijn samenwerkingen situeren zich in projecten voor Versace Collection, Napapjiri, Bulgari, Canali en Diesel campagnes. Je vindt hem op Instagram onder de naam Fran Certo.

Recommended posts for you