Prinses Delphine neemt Maasmechelen Village over: "Ik wil een belangrijke boodschap delen"
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Delphine van Saksen-Coburg, prinses van België, de belichaming van koninklijke elegantie en artistieke verfijning, neemt vanaf 24 juni 2023 Maasmechelen Village over met haar grensverleggende kunstwerken. We spraken prinses Delphine bij haar thuis over dit spannende initiatief.
Met haar geweldige creativiteit en onmiskenbare flair voor mode laat ze een spoor van feel good vibes achter terwijl ze haar inclusieve boodschap van zelfliefde en geluk verspreidt. Maasmechelen Village wordt getransformeerd tot liefdevolle kunstoase met de naam ‘Love Imperfection’, waar tevens tien opkomende Belgische talenten en drie internationale designers samenkomen in een inspirerende pop-up, genaamd The Creative Spot. Bereid je voor op een artistieke shoptrip vol verrassingen, waar Delphine jong en opkomend talent aanmoedigt om hun artistieke dromen niet op te geven en iedereen doet beseffen dat liefde ook imperfecties omvat.
De overname omvat een reeks interactieve installaties met drie grote kunstwerken die centraal zullen staan. Onze favoriet: Delphineken Pis - een humoristische interpretatie op de welbekende Manneken Pis van België. Daarnaast zal Maasmechelen Village met The Creative Spot opkomend talent steunen door hen een huurvrije winkelruimte aan te bieden om hun collecties te verkopen. The Creative Spot is een initiatief van The Bicester Collection, waarvan Maasmechelen Village deel uitmaakt, waarbij wereldwijd cruciale ondersteuning en middelen worden aangeboden aan jong talent om een stempel te drukken in de kunst- en modewereld. Iets waar Delphine als beginnend kunstenares 37 jaar geleden alleen maar van kon dromen: “Toen ik op mijn 22ste de kunstschool verliet, moest ik plots van mijn kunst mijn carrière maken. Dat was zwaar! Je gaat langs galerijen met je portfolio maar niemand kijkt er zelfs naar. Je krijgt enkel te horen dat ze niet op zoek zijn naar nieuwe kunstenaars. De start als creatieveling is moeilijk, en als ik kan helpen door een platform aan te bieden voor dergelijke jonge kunstenaars om hen op z’n minst gezien te laten worden, dan vind ik dat een geweldige kans.”
Je zal altijd m’n kleurrijke signature blijven terugzien
Al 37 jaar in de kunstwereld! Op welke leeftijd ontdekte u uw passie voor kunst?
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Delphine van Saksen-Coburg: Ik was heel jong, ik denk 6 jaar oud. Één van de grote redenen was dat m’n moeder wist dat ik enig kind zou blijven en dus wilde ze mij niet te hard verwennen. Mijn grootste cadeaus waren stiften, kwasten en verf. In die tijd vond ik het niet leuk om met andere kinderen te spelen, dus tekende ik meestal in m’n eentje op m’n kamer. Dat hielp me om te gaan met de wereld buiten mijn vertrouwde sfeer, een wereld die ik altijd grijs en eng vond. Het tekenen en creatief bezig zijn heeft me als jong meisje veel rust gegeven en ik heb het geluk gehad dat ik de middelen daarvoor had. Heel jong wist ik al dat ik dit wilde, en ik heb dus heel hard m’n best gedaan om toegelaten te worden bij de Chelsea School of Arts toen ik 18 was.
Hoe zou u uw eigen artistieke ontwikkeling en groei beschrijven sinds u begon met het maken van kunstwerken voor een breder publiek?
Mijn ‘signature’ ontdekte ik toen ik op school een zelfportret moest maken in de vorm van een stoel. Ik maakte een reusachtige funkydelic troon van papier maché, een kleurrijke en grote troon die zelfs op carnaval had kunnen dienen. Ik heb het altijd geweldig gevonden om uit het niets te starten en iets te bouwen dat groter is dan jezelf. Die troon, mijn icon piece, staat trouwens nog steeds in m’n studio. Ik zal die houden en aan mijn kinderen doorgeven. Het was de eerste keer dat ik mezelf echt kon uitdrukken en m’n stijl gevonden had. Sindsdien is m’n stijl zeker veranderd, maar je zal altijd m’n kleurrijke signature blijven terugzien. Tussen 2000 en 2003 specialiseerde ik in tekst en woorden. Waarom? Ik realiseerde me hoe krachtig woorden kunnen zijn. Bijvoorbeeld, het ene moment kunnen woorden een positieve indruk nalaten, het andere moment kunnen ze een dusdanig negatieve impact hebben dat het je hele leven bijblijft. Ik vond het fascinerend hoe woorden dat effect kunnen hebben. Ik ben ook dyslectisch, dus wanneer ik naar een woord kijk, dan zie ik landschappen. Ik vind ze mooi, zelfs esthetisch. Sindsdien ben ik woorden gaan gebruiken voor mijn kunst. Echter voor de art takeover bij Maasmechelen Village heb ik het deels anders aangepakt. Daar gebruik ik ook hartjes. Die zijn universeel om ook de allerjongsten aan te spreken.
Iedereen kijkt alvast erg uit naar 24 juni, wanneer de kunstige takeover te zien zal zijn in Maasmechelen Village. Hoe hoopt u dat de bezoekers zullen reageren op uw kunstwerken? Wat wilt u dat ze voelen?
Ik hoop dat ze zullen glimlachen en een boost van zelfvertrouwen krijgen. Ik wil feel good vibes en positiviteit teweegbrengen, maar tegelijk ook de belangrijke boodschap meegeven dat liefde niet perfect is en dat dat oké is.
‘Love includes imperfection’ zegt u. Is dat iets wat u nauw aan het hart ligt?
Absoluut. Dit gaat niet enkel over uiterlijk, maar het kan ook gelden voor een werk of familiale situatie. Je kan je soms ongemakkelijk voelen wanneer niet alles gaat zoals je hoopt, maar we moeten ook dat accepteren en waarderen.
Hoe vinden de bezoekers van Maasmechelen Village deze boodschap terug?
De titel ‘Love Imperfection’ zal op verschillende plekken in woorden geschreven staan. Ik denk dat als je iets vaak genoeg herhaalt, mensen erin zullen gaan geloven en het een realiteit wordt. En ik denk dat als mensen Manneken Pis zien - die voor de gelegenheid Delphineken Pis is geworden - ook herinnerd zullen worden aan hun imperfecties. Het is een grappig sculptuur met veel humor. De lijnen van de hartjes die je op verschillende plekken tegenkomt, zijn niet netjes en strak, maar eerder infantiel en imperfect.
Wat is het meest uitdagende aspect geweest van dit project? En wat was het meest lonende?
Het meest uitdagende aspect geldt voor al mijn werken: soms ga ik helemaal wild met mijn ideeën en dan zijn er technische moeilijkheden om dat te realiseren. Het meest lonende is dat het enthousiaste team van Maasmechelen Village mijn artistieke creativiteit blind vertrouwde en me volledig carte blanche gaf met als resultaat dat je bijzonder verrassende dingen zal tegenkomen. Ik ben ontzettend blij met dit project dat allerlei mensen zal aantrekken, waaronder tieners. Ik heb zelf een moeilijke tijd gehad vroeger. Ook zie ik het bij mijn eigen tienerkinderen: het blijft nu eenmaal een lastige periode in het leven. Het idee dat ik hen een hart onder de riem kan steken, vind ik zalig. Dat gevoel van helpen zit echt in mijn hart. En het helpt mij natuurlijk ook om imperfecties te accepteren. Daardoor heb ik uiteindelijk dingen kunnen doen die ik anders niet had gedurfd en heb ik bepaalde situaties in het leven kunnen omarmen.
De officiële inhuldiging van de 'Love Imperfection' takeover vindt plaats op 24 juni om 15u in Maasmechelen Village, in de aanwezigheid van prinses Delphine. Iedereen is van harte welkom op de officiële openingsceremonie met entertainment, muziek en festiviteiten. Voor meer info surf naar MaasmechelenVillage.com.