Zo gaat het eraan toe achter de schermen van het MET Gala volgens deze Belgen
Elk jaar in mei brengt het benefiet de top van de kunst- en entertainmentwereld samen. Door de gigantische media-aandacht staat er voor de deelnemers veel op het spel.
In 2023 was het Angèle, het jaar daarvoor Stromae. Onder de uitgenodigde internationale persoonlijkheden vallen de Belgen steeds sterk op door hun geraffineerde en onconventionele interpretatie van het voorgestelde thema. Het event lijkt een mix van een gigantische businessmeeting - een van de belangrijkste netwerkevenementen - en een gekostumeerde bal waarbij elke vorm van extravagantie is toegestaan en zelfs wordt aangemoedigd.
Het gala werd oorspronkelijk in 1948 gelanceerd door de invloedrijke Amerikaanse publiciste Eleanor Lambert, die de modewereld in haar greep hield en dat ook voor de rest van haar leven zou doen, tot in 2023. Het wordt georganiseerd door het Metropolitan Museum of Art en luidt de voorjaarstentoonstelling in van het Costume Institute, de modeafdeling van het museum. Maar Eleanor was ook een weldoenster die de culturele wereld een warm hart toedroeg. Als oprichtster van de Council of Fashion Designers of America (CFDA) en initiatiefneemster van de New York Fashion Week, werd “haar” gala al snel uitgeroepen tot “The Party of the Year”. Het doel van dit luxediner was om geld in te zamelen voor de pas opgerichte modeafdeling van het MET. In die tijd kostte een toegangskaartje 50 dollar (minder dan 650 dollar volgens de huidige geldwaarde, waarmee je nog niet eens één schoen kan kopen om er binnen te geraken). Tegenwoordig kost een zitplaats 50.000 dollar en een hele tafel, meestal gereserveerd door luxemerken om hun muzen en ambassadeurs uit te nodigen, 300.000 dollar. Met gemiddeld vijfhonderd bezoekers per jaar is het gala een enorme bron van inkomsten voor het “Costume Institute Benefit”, dat deze buitenkans benut om zijn nieuwe aanwinsten, tentoonstellingen en onderhoud te financieren.
De magazines versterken het prestige
Dat Anna Wintour tegenwoordig bijna alle touwtjes van het MET Gala in handen heeft, komt omdat de iconische hoofdredactrice van US Vogue in 1995 werd benoemd tot covoorzitster. Ze gaat over elke deelname en beschikt over een team dat volledig aan het evenement is gewijd. In 2014 werd de modeafdeling zelfs omgedoopt tot het Anna Wintour Costume Center. Vóór haar had Diana Vreeland, hoofdredactrice van Harper's Bazaar en vervolgens Vogue, het evenement naar de rang van 's werelds populairste etentje gestuwd door in de jaren 1970 Elton John, Cher, Diana Ross, Andy Warhol en Liza Minnelli uit te nodigen. Zij was ook degene die de traditie van de jaarlijkse thema's in het leven riep. In 1972 was het eerste thema "Fashion Plate" en sindsdien is de uitdaging om zo origineel mogelijk voor de dag te komen steeds verder gegroeid. Voor de deelnemende modehuizen is de zichtbaarheid zo groot dat hun teams al maanden van tevoren de outfits van hun muzen beginnen ontwerpen. Pablo Henrard, die afstudeerde aan La Cambre Mode[s] en designer is voor Burberry, werkte mee aan de Burberry-garderobe voor het MET Gala van 2023 van het Britse merk en reisde voortdurend heen en weer tussen New York, Los Angeles, Londen en Parijs "omdat het bedrijf een dozijn talenten moest kleden". Artistiek directeur Daniel Lee koos ervoor om aan zijn tafel de rappers uit te nodigen die in de jaren 90 waren opgekomen: Dr. Dre, Mary J. Blige, haar historische producer Jimmy Iovine en zijn vrouw Liberty Ross, van Daniels eerste Burberry-campagne. Ook rappers Skepta, Stormzy en afrobeats-zanger Burna Boy maakten deel uit van het gezelschap.
Een spanning die past bij de inzet
Hoewel het meestal de grote merken zijn die hun gasten kleden in speciaal voor hen ontworpen stukken, leggen sommige artiesten hun eigen unieke stijl op. Toen Stromae in 2022 slechts een maand voor het gala te horen kreeg dat hij een van de gasten zou zijn, sloeg Coralie Barbier, zijn vrouw en styliste voor hun designproject Mosaert, haar agenda helemaal om. In een interview met de krant Le Parisien zei Stromae: "Het was bijzonder stressvol voor Coralie om zo snel een outfit voor me te ontwerpen, maar het is haar gelukt en voor het merk Mosaert had het geen betere publiciteitsstunt kunnen zijn". Hoe prestigieus het event ook is, de zanger moest er ook mee lachen: "Samen met Lena Situations en Camille Cottin vormden we het groepje Franstaligen. We waren allemaal een beetje verdwaald, zoals aan het begin van een nieuw schooljaar. Het was erg grappig". Actrice Jennifer Garner, die in 2007 was uitgenodigd voor het gala, was minder enthousiast over de enorme druk, en was nog onder de indruk toen ze erover sprak in een video voor Vogue: "Ik ben maar één keer naar het Met Ball geweest en ik vond het best beangstigend, dus ik ben niet meer teruggegaan". Maar ze herinnert zich wel dat ze op de rode loper poseerde aan de arm van designer Valentino Garavani en "een magische rode Valentino-jurk droeg, ik was zijn date voor de avond, ik voelde me majestueus en speciaal". Andere beroemdheden waren dan weer ontzet over het intense diner. Zo zei Amy Schumer dat het "aanvoelde als een straf", terwijl Demi Lovato, uitgenodigd voor de editie van 2016, het op haart beurt had over een "vreselijke ervaring". Als tafelgenote van designer Jeremy Scott maakte ze er na afloop geen geheim van dat ze zich "zo ongemakkelijk voelde dat ik zin had om te drinken", waarna ze om 22.00 uur naar een Anonieme Alcoholisten-bijeenkomst ging om nuchter te blijven.
Een diplomatieke oefening
Onder de koepel van het meest glamoureuze gala konden zowel de "poseurs" als de "makers" toch een stukje sereniteit terugvinden achter de schermen. Voor Pablo Henrard was het meest delicate deel van zijn opdracht de outfit voor zangeres Mary J. Blige, "want tussen wat het merk projecteert op een persoonlijkheid en wat zij zelf wil uitstralen op de rode loper, allemaal overgoten met een vleugje Karl Lagerfeld voor deze editie, wordt het een ware evenwichtsoefening. We wilden voor iedereen een tweekleurig thema creëren dat symbolisch is voor Karl, met het kenmerkende "knight blue" van Daniel Lee. Maar sommige mensen probeerden te onderhandelen over de kleuren, zoals acteur Barry Keoghan (lacht). Er werd veel gediscussieerd met de sterren, hun stylisten en hun agents. Het is bijna een politiek debat. Daardoor konden we de jurk van Mary J. Blige pas twee dagen voor het gala maken. In zo'n stressvolle omgeving is het moeilijk om onze opdracht op een ontspannen manier uit te voeren. Maar het was een ongelooflijk ervaring die veel voldoening gaf, al weet ik niet of ik dit elk jaar zou kunnen doen!" Never say never ... Gwyneth Paltrow zwoer in 2013 in een interview met USA Today dat ze er nooit meer zou intrappen: "Mag ik eerlijk zijn? Ik vond er niks aan". Ze vond het evenement ook "snikheet, met te veel mensen. Ik vond het helemaal niet leuk. Je denkt dat het er glamoureus en geweldig aan toe gaat en dat je al die beroemde mensen gaat zien ... En dan kom je er toe, en het is heet, het is druk, iedereen duwt je." En passant haalde ze ook uit naar Kanye West: "Hij trad op, maar was woedend en gooide met zijn microfoon. Het was een heel drama!" Dat weerhield de queen van de luxueuze new age er echter niet van om terug te keren in 2017 en 2019.
MET minder drama
Modeontwerpster en spectaculaire businesswoman Diane von Fürstenberg is dan weer een enthousiaste en meer ontspannen vaste waarde op het MET Ball, dat ze al 50 jaar regelmatig bijwoont. "De eerste keren waren met Diana Vreeland. Toen was het gala veel minder bekend dan nu en was het vooral een gezellige sociale activiteit. Ik ging altijd op in het thema en maakte een kostuum dat bij de gelegenheid paste. Voor de Engelse avond ging ik gekleed als de Union Jack. De editie die ik het leukst vond was Camp, in 2019, waarvoor ik me verkleedde als het Vrijheidsbeeld, omdat ik al 10 jaar peetmoeder van het monument was. Toen ik aankwam, werd ik duizelig toen ik de trap opliep. Ik overwoog om naar het ziekenhuis te gaan, maar toen ik me de blik op de gezichten van het verplegend personeel voorstelde als ze me als Vrijheidsbeeld zouden zien aankomen, koos ik toch ervoor om alleen bij mijn positieven te komen" (lacht). Diane beschrijft het MET Gala als een symbolische gebeurtenis, een moment van algemeen aanvaarde extravagantie. "Alles is over the top. Bij dit soort avonden schuilt de grootste spanning in de voorbereiding. Ik benader het op een nogal luchtige en amusante manier." En hoe zit het dan met de druk die zoveel andere sterren voelen? "Mettertijd leer je alles relativeren. En ik vind het vooral leuk om elke keer een persoonlijke knipoog toe te voegen. Voor de outfit van het standbeeld heb ik een print gemaakt gebaseerd op de cover van Interview Magazine. Het belangrijkste voor mij is altijd geweest om een mooie stof te gebruiken die op een leuke manier gekleurd en bedrukt kan worden. De vormen, die uiteraard essentieel zijn, moeten je op hun beurt zelfverzekerd laten voelen." Dit jaar wordt het jaar van de "Sleeping Beauties: Reawakening Fashion". De tentoonstelling zal 250 stukken exposeren uit de permanente collectie van het Costume Institute, waarvan sommige nog nooit eerder zijn getoond. Directeur van het Metropolitan Museum of Art Max Hollein legt uit dat het thema "de grenzen van onze verbeelding zal verleggen en ons zal uitnodigen om te experimenteren met de vele zintuiglijke facetten van een kledingstuk". Prestige waar je van gaat duizelen, met wellicht flink wat zweetdruppels op je rug.