Drie niet te missen tentoonstellingen in Brussel
Korte kennismaking met drie talenten om zo snel mogelijk te ontdekken in de indrukwekkende ruimte in Brussel.
PAUL DE FLERS, TUSSEN HOND EN WOLF
De kunst van Paul de Flers (1988) is sterk be.nvloed door zijn ervaringen op het platteland van Itali. en Brazili.. Zijn beeldtaal is verzadigd en intens humide, waarbij schaduwvlakken en schitterende kleuren elkaar afwisselen. Op de tentoonstelling, toepasselijk “Green Street” gedoopt, hangen schilderijen die verontrustend en tegelijk dromerig ogen. Hun tonaliteit roept de warmte van een zomeravond op. Aan de hand van denkbeeldige landschappen, 's nachts of in de schemering, evoceren ze het soort magische momenten waarop alles in een pure mist lijkt gehuld. De tijd staat stil, als versteend. Een fluweelzacht universum waar weelderige natuur, wilde honden en menselijke vormen samenvloeien en versmelten. De werken hangen naast Mexicaanse ex-voto's (kleine devote taferelen) die het parcours afbakenen en de symbolische kracht van het geheel nog vergroten.
SZABOLCS BOZÓ, EEN SPEELSE EN REGRESSIEVE ENERGIE
In het visuele universum van de Hongaarse kunstenaar (1992) Szabolcs Boz. staan tekeningen en schilderijen centraal. Zijn werken, herkenbaar uit duizenden, stralen een soort vrolijke en kinderlijke speelsheid uit, zonder ooit perfect te willen zijn. Zomorfe wezens in felle kleuren, heerlijk onbevangen en subversief, tekenen zich af tegen een witte achtergrond die niet altijd even smetteloos is. De vertederende en op het eerste gezicht onschuldige personages stralen zoveel energie uit, zijn zo grappig en bizar, dat je niet anders kunt dan ernaar te kijken. De figuurtjes lijken het moeilijk te hebben om in de lijst te blijven, alsof ze opgeblazen zijn door een overmaat aan tederheid. Met zijn uitdrukkelijk na.eve stijl komt de schilder trouwens dicht in de buurt van de meesters van de hedendaagse “bad painting”.
AMANDA WALL, EEN DONKERE EN INTIMISTISCHE SENSUALITEIT
De jonge Amerikaanse kunstenares Amanda Wall maakte eerst carrière in mode en design voor ze in 2019 volledig als autodidact begon te schilderen. Haar frisse en figuratieve werk verdiept zich in surrealistische fantasieën rond de meest kwetsbare delen van het menselijk lichaam. Door voyeurisme, exhibitionisme en existentialisme te vermengen, legt ze op briljante wijze het intieme en het vreemde bloot. Ze gebruikt daarbij een palet van contrasterende kleuren die de kern van verlangen en controle raken. Door bewust te kiezen voor schreeuwerige tinten en een strakke kadrering van vaak naakte lichamen, creëert Wall extra spanning voor haar bedwelmende composities die een zacht gevoel van onbehagen oproepen.
Paul de Flers, Szabolcs Bozó en Amanda Wall,
van 09/12/21 tot 15/01/22 bij Galerie Almine Rech,
Abdijstraat 20, 1050 Brussel.