Art & Culture

7 luxe modehuizen die NFT's hebben omarmd

Naarmate de NFT-rage blijft groeien, groeit ook de belangstelling van luxe modehuizen.

NFT's (niet-fungibele tokens, een soort virtuele kunstwerken waar je alleen een hyperlink naar houdt als je ze koopt) hebben de wereld stormenderhand veroverd. Het lijkt nu onmogelijk een hele dag door te brengen zonder over dit betrekkelijk nieuwe verschijnsel te horen. Met een immens potentieel en wat een oneindig aantal nieuwe mogelijkheden voor de toekomst van de mode lijkt te zijn, hebben NFT's onlangs de aandacht getrokken van luxe modehuizen.

We kunnen gerust stellen dat er nog veel meer NFT's in het verschiet liggen en dat de aanwezigheid van mode in de metaverse toeneemt; ook L'Officiel doet mee met een eigen modecollectie die in de metaverse wordt gelanceerd. Dit is een gelegenheid om te kijken naar de luxemerken die deze nieuwe wereld al zijn binnengetreden, van Louis Vuitton tot Burberry en Balmain.

Gucci

gucci.jpeg

Gucci markeerde zijn intrede in het NFT door zijn korte film 'Aria' als NFT te veilen. De vier minuten durende video is gemaakt en mede geregisseerd door Alessandro Michele, creatief directeur van het merk, met fotograaf Floria Sigismondi. De NFT werd in juni 2021 bij Christie's verkocht voor 25.000 dollar.

Louis Vuitton

louis vuitton.jpeg

Ter ere van de 200e verjaardag van wijlen haar oprichter, heeft Louis Vuitton 'Louis the Game' gelanceerd, dat kan worden gedownload op mobiele apparaten. In het spel is het aanpasbare 'Vivienne'-beeldje van Louis Vuitton te zien op haar reis door 200 virtuele werelden op zoek naar 200 verjaardagskaarsjes.  Zodra het spel is voltooid, kunnen spelers op zoek gaan naar dertig verborgen NFT's om te verzamelen, waarvan er tien zijn ontworpen in samenwerking met de bekende digitale kunstenaar Beeple. 

Dolce & Gabanna

dolce en gabanna.jpeg

Dolce & Gabbana, het eerste grote modehuis dat een NFT-collectie onthulde, werkte samen met UNXD aan een capsule die een onmiskenbaar succes was. De collectie, die de naam 'Collezione Genesi' meekreeg, bestond uit negen stukken: vijf NFT's met op maat gemaakte fysieke stukken en vier strikt digitale NFT's. De collectie werd verkocht voor maar liefst $6 miljoen.

Burberry

burberry.jpeg

In samenwerking met Mythical Games creëerde Burberry een aangepaste Blankos, een digitaal vinylspeelgoed, voor het spel 'Blankos Block Party'. Het digitale speeltje, 'Sharky B' genaamd, draagt het nieuwe monogram van TB Summe en kan worden gekocht, verkocht en geüpgraded. De samenwerking omvatte ook andere NFT-accessoires van het Burberry-merk die in het spel zullen worden verkocht.

Givenchy

givenchy.jpeg

Givenchy's intrede in de NFT wereld was veel traditioneler. Het modehuis werkte samen met digitale kunstenaar Chito om vijftien unieke NFT-avatars te creëren, die werden verkocht op OpenSea, de grootste marktplaats voor NFT's.

Jimmy Choo

jimmychoo.jpeg

Jimmy Choo waagde zich in de wereld van de NFT's in samenwerking met de New Yorkse kunstenaar Eric Haze. De winnaar van de nu uitverkochte collectie ontving exclusieve (en virtuele) door Eric Haze ontworpen sportschoenen en een gepersonaliseerd fysiek exemplaar van de schoenen, evenals 8.888 NFT mystery boxes met de beroemde stiletto's van het merk.

Balmain

balmain.jpeg

In januari 2022 lanceerde Balmain een Balmain X Barbie-collectie. Deze samenwerking omvat een reeks van drie Barbie-avatars die in samenwerking met FORGOT ME NOT GMBH zijn gemaakt en die zullen worden geveild en ook een fysiek model van Barbie zullen vergezellen.

Recommended posts for you