Art & Culture

11 vrouwen die de cannabisindustrie veranderen

Ontdek de door vrouwen geleide cannabisbedrijven in de VS die de wietindustrie beïnvloeden.

Sinds de Verenigde Staten in 2012 begonnen met het legaliseren van recreatieve marihuana in de VS, is de cannabisindustrie gegroeid - en vrouwen vertegenwoordigen meer dan een derde van de marktleiders. Om precies te zijn: volgens een onderzoek van de Marijuana Business Daily uit 2019 is 37 procent van de marihuana-leidinggevenden vrouw, wat hoger scoort dan het nationale gemiddelde van 21 procent van de vrouwen in leidinggevende posities in welk bedrijf dan ook (en zo zit dat in België). Hoewel de industrie als geheel nog steeds wordt gedomineerd door mannen, is er een aanzienlijk aantal vrouwen die van marihuana houden en de manier waarop de wereld tegen wiet aankijkt, transformeren.

"Vrouwen in de cannabisruimte steunen elkaar ongelooflijk", zegt Imelda Walakalvar, medeoprichter en CEO van het cannabismerk Pure Beauty. “Het is inspirerend en stimulerend om hier deel van uit te maken. Tegelijkertijd weerspiegelen het gesprek en de aandacht die 'vrouwen in marihuana' krijgen niet wat er werkelijk aan de hand is. Cannabis wordt nog steeds gedomineerd door blanke mannen en dit lijkt niet te verbeteren."

Naarmate meer vrouwen de cannabisindustrie opschudden en hun krachten bundelen in een poging om de groene knop te stigmatiseren door middel van onderwijs, kunst, cultuur en met CBD doordrenkte schoonheids- en welzijnsproducten, wordt het voor merken gemakkelijker om vrouwelijke cannabis door de complexiteit van dit bedrijf te navigeren. En er zit kracht in de cijfers: "Mijn advies is om bondgenoten te vinden; het hebben van sterke en ondersteunende partnerschappen en relaties in deze branche is de sleutel om te overleven", zegt Walakalvar, die wat wijsheid deelt met vrouwen die overwegen om in de cannabissector te gaan. "Zoek naar mensen die denken zoals jij en dezelfde dingen waarderen als jij, in alle partnerschappen, hoe klein ook."

Naast het steunen van andere vrouwen in de marihuana-industrie, is er in de VS ook een beweging om ongelijkheden aan te pakken en politie te houden rond recreatieve drugs die zich richten op gemarginaliseerde groepen. "Als marihuanabedrijven hebben we een nog grotere verantwoordelijkheid, gezien het systemische racisme dat in stand wordt gehouden door de drugsoorlog en het opsluitingsbeleid, inclusief onevenredige percentages opsluitingen voor met name zwarte en bruine gemeenschappen", zegt de oprichter van Pure Beauty. "Het is niet alleen belangrijk, maar het is ook onze plicht als bedrijfstak, maar ook een kans om het goed te doen." Zowel ras als geslacht hebben een impact op de relaties van individuen met marihuana, en op veel bedrijven die door vrouwen worden geleid, waaronder Walakalvar.

L'Officiel somde 11 cannabisbedrijven op, geleid door vrouwen, die samen invloed uitoefenen op deze sector.

Anja Charbonneau

broccoli_mag.jpg
Foto: instagram @broccoli_mag

Oprichtster van Broccoli magazine, de Canadese Anja Charbonneau, creëert een nieuw perspectief op wietcultuur met leuke en geïnformeerde inhoud die de plant aanspreekt door middel van de verkenning van kunst, cultuur en mode. Samen met Broccoli brengt de antiracistische Floret Coalition de Charbonneau meer dan 135 bedrijven op de cannabismarkt samen om initiatieven te ondersteunen en financieren die gericht zijn op acties die ten dienste staan van de zwarte, Latijnse en inheemse gemeenschappen - degenen met een grotere en grotere bijdrage aan de cannabiscultuur.

Brett Heyman

61631670_442268113240038_1972344923759092771_n.jpg
Foto: instagram @edieparkerflower

Brett Heyman, de geest achter het luxe acryl handtasmerk Edie Parker, lanceerde in 2019 een kleurrijke en leuke lijn van hoogwaardige cannabis rookobjecten en accessoires. Met Edie Parker Flower biedt Heyman een luxe en eclectische manier om thuis te entertainen.

Kati Holland

notpot.jpg
Foto: instagram @notpot

Op slechts 23-jarige leeftijd creëerde Kati Holland het cannabismerk Not Pot met de missie om de plant te destigmatiseren en te helpen de effecten van het oneerlijke strafrechtsysteem ongedaan te maken. Met het Not Pot-trustfonds ondersteunt je bedrijf een zelf gefinancierde organisatie die massale opsluiting bestrijdt en die zich onevenredig richt op gemarginaliseerde gemeenschappen.

Cindy Capobianco

thelordjones.jpg
Foto: instagram @thelordjones

Het luxemerk van CBD, Lord Jones, is het geesteskind van Cindy Capobianco en haar man. Nu alom bekend om zijn huidverzorging, begon het merk echt met CBD-geïnfuseerde zoetwaren en chocolaatjes. Lord Jones, opgericht in 2017, heeft sindsdien de weg geëffend in cannabis en werd het eerste CBD-merk dat op Sephora wordt verkocht.

Jenny Wichman

broccoli_mag (2).jpg
yewyewshop.jpg
Foto: instagram @yewyewshop

Accessoire-artist en stylist Jenny Wichman richtte Yew Yew op in 2017, om het verhaal en het stigma rond het kruid te helpen veranderen met prachtige rookwaren en accessoires gevuld met hars en geblazen glas.

Courtney Trop

hi.stevie.jpg
Foto: instagram @ hi.stevie

Met haar merk Stevie maakt stijl- en muziekexpert Courtney Trop CBD tot een luxe ervaring. Momenteel biedt het CBD-pre-rollers, badzout, een kleurstof en een kaars aan, en het aanbod zal zeker een ontspannen sfeer creëren.

Nidhi Lucky Handa

1 / 2

Zakenvrouw Nidhi Lucky Handa uit LA is CEO en oprichter van het cannabismerk Leune, dat snel vooruitgang heeft geboekt dankzij haar Instagram-esthetische en "eerlijk gekweekte" bloem. Leune is ook gepassioneerd door sociale rechtvaardigheid als lid van de Floret Coalition en partner van het Last Prisoner Project, een coalitie die zich inzet voor de bevrijding van gevangenen op basis van niet-gewelddadige beschuldigingen van cannabis.

Imelda Walavalkar

1 / 2

Zoals eerder gepresenteerd, is Walavalkar CEO en mede-oprichter van Pure Beauty, een onafhankelijk cannabismerk dat zowel esthetisch als sociaal en milieubewust op het bedrijf gericht is. Door middel van duurzame teeltmethoden en partnerschappen die ten goede komen aan lokale gemeenschapsorganisaties in Los Angeles, hoopt het merk positieve veranderingen teweeg te brengen door middel van cannabis.

Marta Freedman en Charlotte Palermino

itsnicepaper.jpg
Foto: instagram @itsnicepaper

Social media savants en twee van de drie vrouwen achter het huidverzorgingsmerk Dieux, Marta Freedman en Charlotte Palermino zijn ook mede-oprichters van Nice Paper, een wekelijkse nieuwsbrief over alles wat met de plant te maken heeft en dat met educatie tot doel heeft het stigma tegen cannabis te bestrijden.

Christina Dipaci

1 / 2

Christina Dipaci is een onafhankelijke cannabisproducent gevestigd in Californië, CEO en mede-oprichter van Calibre Farms, waaronder ze Paradiso Gardens heeft opgericht, een merk dat de cultuur van cannabis viert.

Verena von Pfetten

gossamer.jpg
Foto: instagram @ gossamer

Verena von Pfetten is een bedrijfseigenaar en mede-oprichter van Gossamer, een cannabis lifestyle-merk en een halfjaarlijkse gedrukte publicatie die reizen, design en cultuur door middel van groene lenzen behandelt.

Recommended posts for you