Beauty

Is phygital beauty de toekomst van make-up?

Oogschaduw die verandert wanneer je met flits fotografeert of gekleurde lippenstift ontwikkeld uit pixels. De nieuwste collecties van beautymerken streven naar een hoger niveau door het fysieke te combineren met het digitale. Zal dit een tijdelijke trend worden of markeert dit de toekomst van beauty producten?

head person face adult female woman cosmetics lipstick

Prada, Gucci of Louis Vuitton zijn nu aanwezig in de Metaverse. Ze bieden filters die op het gezicht blijven zitten of zich aanpassen aan de gelaatstrekken van elke persoon, zoals virtuele make-up testers of 3D-make-up. Technologie verovert de beauty wereld op steeds meer gebieden, samen met nieuwe trends en producten die ons perspectief van make-up veranderen.

In deze context is de term phygital ontstaan  een combinatie van fysiek en digitaal in het Engels – om producten of situaties te benoemen waarin het fysieke en het digitale gemengd zijn en zo een hybride vormen. Hoewel de term in 2013 werd bedacht, won het aan populariteit en werd het veel meer gebruikt tijdens de pandemie, toen veel evenementen en situaties gedwongen werden om in hybride formaten aan te houden. Maar wat betekent het precies dat iets fygitaal is? Het idee is om het beste van twee werelden te combineren om een ​​product naar een hoger niveau te tillen.

Tot een paar jaar geleden werd dit concept toegepast op beauty en make-up. De term phygital beauty verwijst naar creaties, zoals filters, waarin je jouw ideale kleur foundation of concealer kon definiëren, of waarin je de kleuren van een bepaald make-uppalet kon passen voor dat je het  online koopt. Maar nu evolueert dit concept om te verwijzen naar een trend van technologische creatie die verder gaat.

In augustus 2023 besloot Prada zijn horizon te verbreden en de wereld van schoonheid te betreden door Prada Beauty, zijn eerste make-uplijn, te lanceren. Maar het was geen gewone creatie. Innovatieve en avant-gardistische creatie hebben Miuccia Prada altijd gekenmerkt, en deze keer was dat niet anders: ze betreden niet alleen de wereld van make-up en huidverzorging, maar ook via de digitale wereld en de nieuwe mogelijkheden die deze biedt.

adult female person woman face head cosmetics
cosmetics lipstick
Prada Beauty-collectie.

De collectie, genaamd Rethinking Beauty, is gemaakt in samenwerking met Inés Alpha, de wereldwijde creatieve e-make-up visagist van Prada Beauty, die avatars creëerde met verschillende huidtinten die werden getest op diverse huidtinten. Vervolgens heeft ze deze digitale pixels naar pigmenten vertaalde die in het echte leven kunnen gebruikt worden. Het meest opvallende resultaat zijn de lippenstiften, die zijn gemaakt met zwart-witnuances die het kleurmodel nabootsen dat wordt gebruikt bij kleurendruk, met zijn cyaan, gele en magenta-tinten.

Prada is echter niet de enige die een toekomst ziet waarin technologie en schoonheid samenkomen. Ook het Britse make-upmerk The Unseen Beauty verlegt zijn grenzen. The Unseen Beauty, opgericht door Lauren Bowker, heeft tot nu toe drie producten die worden gekenmerkt door hun innovatie: twee oogschaduwen (die op dezelfde manier op andere delen van het gezicht en lichaam kunnen worden gebruikt), die veranderen door temperatuur of door het gebruik van de cameraflits en een haarverf die van kleur verandert afhankelijk van de temperatuur. 

 

Het sterproduct is de Spectra-schaduw, gelanceerd in 2021, waarmee je twee looks in één kunt creëren door simpelweg van schaduw te veranderen wanneer de schaduw wordt blootgesteld aan een cameraflits. Wanneer je de flitser voor de make-up plaatst, lijkt het alsof je een foto bewerkt hebt op Photoshop of een filter voor het gezicht, maar het is een reëel effect veroorzaakt door de samenstelling van de oogschaduw. Deze is gemaakt met glazen microbolletjes verpakt in aluminium (oftalmologisch getest) die het licht direct reflecteren en heldere flitsen creëren ​​die alleen zichtbaar zijn via het scherm van een camera of mobiele telefoon.

head person face baby
person head face body part mouth skin piercing
Links: Spectra oogschaduw van The Unseen Beauty. Rechts: @haznat.

Naast Spectra heeft The Unseen ook een slimme oogschaduw en niet-permanente haarverf gelanceerd die van kleur veranderen op basis van de lichaamstemperatuur van de persoon. Die maakt gebruik van microprismatechnologie die een unieke kleur genereert voor de persoon die het gebruikt, waardoor de make-up ervaring wordt gepersonaliseerd en de mogelijkheden van slimme make-up in de toekomst worden geïnnoveerd.

De producten zijn al populair en worden vooral gebruikt op evenementen zoals festivals, voor make-up looks die zowel overdag als 's nachts werken, of als onderdeel van modeshows. Sociale media staan vol met mensen die de producten van The Unseen op de meest creatieve manieren dragen, of de levendige kleuren van de nieuwe make-up lijn van Prada Beauty uitproberen. Zal dit een trend van het moment zijn of wordt dit de toekomst? Zullen meer merken zich bij deze trend aansluiten en slimme make-up of phygital beauty collecties creëren? Hoewel het antwoord nog niet bekend is, zetten deze creaties wel de toon voor de toekomst van make-up.

Recommended posts for you