We kunnen wat leren van Zendaya's visie op make-up als zelfexpressie
Ja, make-up accentueert je troeven en camoufleert zogenaamde imperfecties. Maar make-up is ook een manier om je te onderscheiden van de rest. Net als met kleding kun je er een eigen stijl in vinden om uit te drukken wie je bent en waar je voor staat. De vorm van zelfexpressie en persoonlijke creativiteit bestaat al langer, maar met de knaldrang in 2021 is het relevanter dan ooit.
"Het is een kunstvorm", zei Zendaya eens in een interview aan Fashionista. "Ik draag mijn highlighter voor mezelf. Ik denk niet dat een of andere kerel zal opmerken hoe poppin' mijn highlighter is. Ík weet dat mijn highlight knalt." De actrice ziet het als een hobby om make-up op te doen. "Ik denk dat het dat voor veel mensen is geworden, en het is ook toegankelijker geworden voor iedereen. Het is niet alleen voor vrouwen. Het is ook voor mannen! Het is voor iedereen."
"[Make-up is] is niet bedoeld om jezelf 'mooier' te maken of om jezelf er 'beter' uit te laten zien", zegt ze over het verdoezelen van schoonheidsfoutjes. In plaats daarvan gebruikt ze haar creatieve impulsen. "Ik draag het voor mezelf omdat ik me fantastisch voel... Het is niet om indruk te maken op iemand anders dan mezelf." En dat gewoonweg een van de beste ideeën dat je volgens ons kunt hebben over make-up.
Make-up is een boost voor je zelfvertrouwen, maar waarom stoppen bij je goed voelen als je ook voor geweldig kunt gaan? Vandaag de dag breidt de selfcare movement zich steeds meer uit, en ook naar mannen. Beautymerken hebben daardoor een gretig nieuw publiek gevonden. Boy de Chanel, een make-uplijn voor mannen, lanceerde onder meer een een foundation en een drie-in-een oogpotlood. Estée Lauder kwam met een foundation en later volgde meer beautymerken als Glossier, Fenty Beauty en L'Oréal Paris door hun Instagram-feeds en advertenties te voorzien van alle geslachten en identiteiten, die dezelfde schoonheidsproducten gebruiken. De nieuwe campagne "Be. Feel. Love" van M.A.C. Cosmetics laat ook mensen zien van alle achtergronden en interesses die experimenteren met creatieve make-up, om contact te maken en plezier te hebben met hun dierbaren en te doen waar ze van houden in het leven.