Chanel N°5 bestaat precies 100 jaar: waarom er voor nummer 5 werd gekozen
De klassieker is een creatie van Gabrielle "Coco" Chanel, de oprichtster van het Franse modehuis. De vrijgevochten vrouw vond dat haar Maison nog een bijpassende luxegeur nodig had. Ze was haar tijd ver vooruit met haar ontwerpen die als geëmancipeerd bekend stonden. Met de vrouwenbroek, jersey materialen en een ketting aan de tas om de handen vrij te houden. En net als deze innovaties moest ook de parfum anders dan anders worden: de essentie van de moderne vrouw in één geur. Dat bracht Gabrielle tot de fameuze quote: “Een vrouw moet als een vrouw ruiken, niet als een bloem".
Gabrielle liet Ernest Beaux een bijzonder en intens "parfum voor vrouwen met een vrouwelijke geur" ontwerpen. De 'neus' laat haar een visionaire compositie ruiken waarin voor het eerst gebruik werd gemaakt van aldehyden. Gabrielle gaf de voorkeur aan versie nummer 5 van het parfum, en besluit dit getal als naam te blijven gebruiken. Alles onder het credo less is more.
Voor dit nieuwe parfum kiest zij een totaal nieuwe flacon, voorzien van een wit etiket en een facetgeslepen stop. In 1986, interpreteert Jacques Polge, sinds 1978 de 'neus' van Chanel, de compositie van zijn voorganger opnieuw om van N°5 een vollere versie te maken: de eau de parfum.
Het was 5 mei 1921 toen de modeontwerpster op de Rue Cambo in Parijs haar eerste parfum, uniek vanwege het feit dat ze de eerste ontwerpster was die alleen met een achternaam op de fles genoeg aandacht wist te trekken. Maar ook de combinatie van jasmijne, may rose, ylang-ylang, patchouli, lelie, iris, vetiver, sandalwood, vanille en amber viel van N°5 viel in de smaak. De geur ruikt op iedere huid anders: niet voor niets zei Marilyn Monroe ooit: "In bed draag ik helemaal niets, behalve Chanel N°5."