Knokke: hoe verovert kunst deze zomer de badstad?
La vie en galerie
Met bijna negentig galerijen op twee vierkante kilometer is de buurt op en rond de Zeedijk een van de bekendste kunstboulevards. De fameuze quinzaines van de jaren 1950 en 1960 zetten de toon en nog steeds is deze periode voor de gallery scene van Knokke-Heist steevast hoogseizoen. In PATRICK DE BROCK GALLERY ligt de focus steeds op avant-gardistische hedendaagse kunst en dat gebeurt dit zomerseizoen met de Britse artiest Julian Opie (nog tot 12 juli). Opie toont de harmonieuze band tussen de wandelaars op de Zeedijk en hun omgeving aan de hand van een reeks foto’s die op het stukje dijk voor de galerij zijn genomen. Kenmerkend voor de kunstenaar gaat het geheel gehuld in felle kleuren. Daarna nodigen Patrick & Bertram De Brock de Oostenrijker Heimo Zobernig uit (7 tot 31 augustus). Zobernigs multimediaal oeuvre is verbonden door de vormentaal van het modernisme en het onderzoek naar de stijlfiguren van het monochroom en het raster. Maar het is ook betrokken bij het constructivisme, de kleurentheorie en de geometrische abstractie. Met ‘Real’ toont de galerie negen recente schilderijen. Deze ‘text paintings’ in Helvetica werden in de jaren 1990 aangevangen en sindsdien blijft de kunstenaar nieuwe iteraties met vier letters maken.
Julian Opie - nog tot 12 juli / Heimo Zobernig - 7 augustus tot 31 augustus.
www.debrockgallery.com
Tijdens TROTTOIR nodigen de galerijen tussen het Albertplein en de Antoine Bréartstraat kunstminnend en enthousiast publiek uit voor een mini gallery-hop tussen elf opeenvolgende stops.
Noteer alvast zaterdag 7 augustus
www.trottoirknokke.com
Nieuwste galerie onder de Knokse zon is artist-run GALLERY J&O SAVERYS. De zussen Julie en Olivia Saverys verlieten vlak
voor de eerste lockdown hun job als respectievelijk journalist en tandarts om zich full time te smijten op hun kunst. Een grote
switch, maar toch hebben ze er nog geen spijt van gehad. De Belgische kust is hét terugkerende thema. Hun werk bestaat telkens uit hetzelfde palet van geel (zonsopgang), oranje (zonsondergang), kobaltblauw en turquoise (de zee) in combinatie met wit en zwart. Zelfs de verf bevat een tikketje kust, door ze te mengen met zand van ‘voor de deur’.
Tijdens het weekend van 12 en 13 juni vindt de vernissage plaats van ‘Maquettes’. Elk weekend, 14u-18u.
MAURICE VERBAET GALLERY focust in het hoogseizoen op een designer van wereldniveau: Axel Enthoven. De ontwerpen van
de Antwerpenaar zijn gekend onder een breed publiek, denk maar aan de Belgische treinen of de trams van Brussel. Maar hij maakte ook naam met strakke, geometrische en elegante stoelen met vloeiende lijnen. Met de subtentoonstelling ‘Design is no Art’ toont Verbaet Gallery de fijne grens tussen design en kunst aan de hand van originele ontwerptekeningen en stoelen.
De Enthovendesigns staan uitgestald naast de aanwezige werken in de galerie van 31 juli tot 12 september 2021.
Ook buiten de galerijen is kunst niet weg te denken uit het straatbeeld. Recentelijk vervoegde Thomas Lerooys ‘Tower’ van negenenveertig opeengestapelde hoofden zich bij het zicht op de dijk. De titel van het werk - ‘Tower’ - is even eenvoudig als krachtig: zoals een kind blokken stapelt om een toren te maken, zo stapelt Lerooy hoofden om tot een betekenis te komen. Het verwijst naar de huidige samenleving die is opgebouwd uit diverse elementen — samen waardevoller dan apart — waarin we afhankelijk zijn van elkaar, we naar elkaar luisteren en compromissen sluiten. Hoek van het Directeur-Generaal Willemspark en de Anemonenlaan.
De eerste, symbolische parade
Aan het Canadasquare maakt ‘De Eerste Parade’ een subjectieve wandeling door de Belgische beeldhouwkunst. Alles vertrekt nabij het Grand Casino Knokke en transformeert van hieruit de omgeving in een bijzondere openluchtbeleving. Bescheiden, in-
getogen en aaibare beelden van Belgische kunstenaars George Grard, Eugène Dodeigne, Johan Creten, Nadia Naveau, Mark
Manders, Thomas Lerooy, Constant Permeke, Philip Van Isacker en Valérie Mannaerts vormen een contrast met de drukke
publieke ruimte. Het enige werk van een niet-Belgische maker is Ossip Zadkine’s ‘De Dichter’. Elk kunstwerk toont de kracht van het menselijke kunnen, maar ook de schoonheid van de kwetsbaarheid van het bestaan. De pandemie zetten een massa mensen aan het wandelen in volle natuur, meteen ook een oefening in mindfulness. Zoals we blijven stilstaan voor een voorbijtrekkende carnavalstoet, dwingt De Eerste Parade tot vertraging.
De intieme relatie die ontstaat tussen toeschouwer en beeld staat in schril contrast met het idee van de uitbundige tijdelijkheid van een parade. Deze unieke samenwerking tussen het Gemeentebestuur Knokke-Heist, curator Joost Declercq en Middelheim Antwerpen zorgt voor het ontstaan van een uitzonderlijk kunstplein. Niet toevallig trekt ‘De Eerste Parade’ voorbij in het 90e jaar van het Grand Casino Knokke, dat zo opnieuw aanknoopt bij de traditie om de allergrootste namen uit de kunstwereld te ontvangen.
De buitententoonstelling ‘De Eerste Parade’ is vrij te bezichtigen tot en met 11 november 2021 op het Canadasquare nabij Grand Casino Knokke.
Beaufort, de triënnale voor hedendaagse kunst langs de Vlaamse kust strijkt in 2021 ook in Knokke-Heist neer. Deze zomer komt de reusachtige, kleurrijke kameleon van Jeremy Deller aan het Beaufort Beeldenpark dat rijtje vervoegen. De “haas” van Barry Flanagan aan het Zwin heeft er daarmee een vriendje bij op het Van Bunnenplein: ‘Ask The Animals, And They Will Teach You’ is een monumentaal eerbetoon aan de kameleon, een van de oudste wezens op aarde. Deller nodigt kinderen uit om van de lange tong te glijden of op de rug van het exotische stenen dier te klimmen.
Beaufort ‘21: tot 7 november doorheen Knokke-Heist.
Driehoekig talent
Scharpoord Experimental Art Space (SEAS) geeft jonge en beloftevolle, professionele kunstenaars een forum. Elk jaar gaat curator Jo Coucke alle afstudeertentoonstellingen af van de Vlaamse kunstscholen op zoek naar nieuw talent. Deze zomer
valt de eer te beurt aan de Gents-Brusselse Charel Pycke. Na zijn afstuderen als Master in de Vrije Kunsten legde Pycke zich een uitdaging van formaat op: een jaar lang énkel met de verhoudingen van een driehoek werken. Dat werken leidde tot frustraties, maar door restrictie ontstond er ook een spel van zoeken. Uit dit spelen, verschuiven, herhalen en blijvend creëren ontsproot de expo. “Ik kwam steeds tot nieuwe, beeldende aspecten en dat zorgde voor een oprecht plezier in het proces”. Waar Pycke vertrok vanuit een driehoekje, ontwikkelt hij nu ook sculpturen en tekeningen op basis van dezelfde geometrie. Jo Coucke reageert tevreden en geboeid, “zijn werk blijft verder evolueren en spitst zich zeker niet vast. Het boeit me geweldig. Hij komt tot een beeldentaal die ik in onze Vlaamse omgeving niet zie.” ‘2/5: First Tri’ is - what’s in a name - de eerste solotentoonstelling van Charel Pycke, maar zeker niet het laatste wat we van de jonge kunstenaar zullen zien.
De beste fotojournalistiek van 2020 zien we in Belgische première tijdens de World Press Photo. In de tuin van Scharpoord kan je tussen 17 juli en 15 augustus kwaliteitsfotografie van over de hele wereld bewonderen. De meest aangrijpende beelden bieden een moment van reflectie over een beklijvend jaar.